Traffic aneb Co vyčtete z webové analytiky

Úspěch vašeho podnikání se odvíjí od důkladné znalosti vašich zákazníků. Pokud máte web, neváhejte využít nástroj Google Analytics. Jeho používání není tak složité, jak si možná myslíte.

jak-číst-statistiky-google-analytics

Měření návštěvnosti a dění na vašich webových stránkách pomocí Google Analytics vám poskytne spoustu cenných informací o vašich zákaznících. V článku si ukážeme, jak se v nich vyznat, abyste se nemuseli přehrabovat v hromadách dat a dostali se co nejrychleji k tomu, co potřebujete vědět. Význam různých metrik se totiž liší podle toho, jaký web provozujete, jestli e-shop, blog nebo firemní stránku. K tomu se ještě dostaneme.

Hlavní je dozvědět se, kdo je váš zákazník a co vlastně dělá na vašich stránkách. Tohle všechno potřebujete vědět pro další rozvoj vašeho byznysu. Abyste mohli zákazníkům přizpůsobit vaše služby a styl komunikace. Čím víc půjdete své cílovce vstříc, tím radši u vás nakoupí. Podrobněji o tom píšeme v článku věnovaném nastavení Google Analytics.

Co všechno sledovat

Pokud s webovou analytikou začínáte, určitě sledujte obecné ukazatele návštěvnosti, to znamená počet návštěv, uživatelů nebo zobrazení stránek. Pro začátek alespoň jednou měsíčně. Podrobnější obrázek získáte, když si k tomu přiberete i pár dalších parametrů. Řekneme vám, kde je v analytice najdete a co vám tahle čísla povědí o vašich návštěvnících. Podrobnější vysvětlení všech metrik najdete i přímo v Google Analytics, stačí kliknout na černé políčko na otazníček u každého parametru.

Google Analytics vám všechny metriky vysvětlí.
Google Analytics vám všechny metriky vysvětlí.

Sekce Publikum / Přehled:

Uživatelé
= počet lidí, kteří alespoň jednou navštívili váš web
Jinými slovy, kolik lidí k vám v daném období přišlo (čím víc, tím lépe).

Noví uživatelé
= osoby, které v daném období navštívily váš web poprvé
Tímhle údajem si ověříte, jestli se vám daří oslovovat nové zákazníky, nebo naopak pěstovat loajální návštěvnickou skupinu.

Návštěvy
= počet jednotlivých návštěv webu
Čím vyšší je tohle číslo, tím je vaše stránka úspěšnější.

TIP: Časové období, které chcete sledovat, si nastavíte vlevo nahoře (viz obrázek).

Díky nastavení období můžete porovnávat výsledky webu, například meziročně.
Díky nastavení období můžete porovnávat výsledky webu, například meziročně.

Průměrná doba trvání relace
Tohle číslo vám říká, kolik času lidé průměrně tráví na vašem webu.
A tady už záleží na tom, jaký záměr svým webem sledujete. Chcete aby návštěvník na vašem webu rychle vyřešil to, kvůli čemu přišel? Například zjistit otvírací hodiny nebo adresu vašeho obchodu. Nebo mu nabídnout příjemný způsob trávení volného času, například čtením vašeho blogu?

Míra okamžitého opuštění
Tohle číslo uvádí procento návštěv, kdy si uživatel zobrazil pouze jednu stránku z vašeho webu. Tak jako by se v obchodě podíval na jedny boty a zase odešel. Tohle číslo se snažte snižovat. S výjimkou situací, kdy máte například jednostránkový web.

Z analytiky zjistíte, jak se vám daří oslovovat nové zákazníky a udržovat přízeň. těch stálých
Z analytiky zjistíte, jak se vám daří oslovovat nové zákazníky a udržovat přízeň těch stálých

Co sledovat, když máte prezentační web

Prezentační web potřebuje každý volnonožec nebo firma, kteří chtějí ukázat, co dělají a umějí. Pokud jste třeba grafik, zajímá vás počet uživatelů, kteří si přišli prohlédnout vaše portfolio. Sledujte také, jestli k vám přicházejí noví návštěvníci a rozšiřují vám skupinu potenciálních zákazníků, nebo jen ti samí dokola.

Nejdůležitější metriky:

Počet návštěv – čím vyšší, tím lepší

Počet nových uživatelů – čím vyšší, tím lepší

Míra okamžitého opuštění – čím nižší, tím lepší

Zdroje návštěvnosti (najdete v sekci Akvizice / Přehled) – odkud k vám uživatelé přichází (z vyhledávačů, přímo přes odkaz, z placených kampaní nebo sociálních sítí). Také tu vyčtete, jak se tyto zdroje podílí na konverzích (ty vám podrobněji vysvětlíme v dalším odstavci).

Zdroje návštěv vám ukážou, jestli vaše reklama funguje.
Zdroje návštěv vám ukážou, jestli vaše reklama funguje.

Konverze a jak je měřit

Konverze znamená, že návštěvník udělal to, kvůli čemu jste si s webem dali práci. To znamená třeba vyplnění a odeslání kontaktního formuláře nebo zanechání kontaktu (anglicky se tomu říká lead). Kromě této klíčové akce (makro konverze) sledujte i doplňující (mikro) konverze, které vám přinášejí nějakou hodnotu. Například zobrazení kontaktních informací, přihlášení do newsletteru a podobně

Nejdůležitější metriky

Počet jednotlivých splněných cílů (makro a mikro konverzí) – čím vyšší, tím lepší
Konverzní poměr cíle – procento návštěv, během kterých došlo k provedení jedné ze sledovaných konverzí. Opět, čím vyšší, tím lepší

Měření konverzí vám ukáže, jak se vám daří plnit cíle webu.
Měření konverzí vám ukáže, jak se vám daří plnit cíle webu.

TIP: Sledování si nastavíte v sekci Správce / Cíle. Google k tomu připravil názornou nápovědu.

S čím se nemusíte trápit:

Délka návštěvy – jde vám o to, aby lidé rychle našli, kvůli čemu přišli
Počtem stránek zobrazených při jedné návštěvě – protože lidé potřebují najít informaci, kterou hledají, nemusí při tom procházet celý váš web

Co sledovat, když máte obsahový web

Pokud je hlavním přínosem vašeho webu kvalitní obsah, typicky na blogu, bude vás zajímat počet zobrazených stránek, počet návštěv a délka návštěvy (ve které se odráží zájem o váš obsah). Návštěvník by si měl na webu aktivně prohlížet obsah a opakovaně se k vám vracet.

Sledujte především:

Počet zobrazených stránek – čím vyšší, tím lepší
Znamená to, že lidé se zajímají o to, co píšete (fotíte, natáčíte…).

Délku návštěvy – čím vyšší, tím lepší
Návštěvníci tráví na vašem webu čas čtením obsahu.

Počet návštěv – čím vyšší, tím lepší
Jinými slovy, lidé k vám chodí rádi.

Počet nových i stávajících uživatelů – čím vyšší, tím lepší
Vaše publikum se rozrůstá.

Míru okamžitého odchodu – čím nižší, tím lepší
Návštěvníci neskončí u prvního článku, ale zajímají se a čtou si dál.

Zdroje návštěvnosti (najdete v sekci Akvizice / Kanály) – odkud k vám lidé přichází (z vyhledávačů, přímo, z placených kampaní nebo sociálních sítí)

Nejčtenější články (najdete v sekci Chování / Obsah webu / Všechny stránky)
Okamžitě zjistíte, který z vašich článků je nejoblíbenější a kolik lidí si jej přečetlo.

Odkazující stránky / zpětné odkazy (najdete v sekci Akvizice/ Veškerá návštěvnost / Odkazy) Jde o odkazy na váš obsah na cizích webech. Pokud jich máte hodně, znamená to, že je váš obsah zajímavý a lidé ho sdílí. Na růst zpětných odkazů byste se měli zaměřit. Tato metrika vám také napoví, jaký konkrétní obsah je pro ostatní zajímavý.

Počet splnění cílů (mikro konverzí)
Například přihlášení k odběru novinek, zanechání komentáře, nebo sdílení na sociálních sítích.

Hledané výrazy ve vyhledávání na webu (najdete v sekci Chování / Vyhledávání na webu / Hledané výrazy) – Pokud máte na blogu funkci vyhledávání, zjistíte tu, co lidé na vašich stránkách nejvíc hledají (například návod na praní vašich outdoorových oděvů). Když víte, co lidi zajímá, můžete podle toho upravovat a tvořit další obsah.

TIP: Sledování vyhledávání si zapnete v sekci Správce / Nastavení výběru dat.

Rady na závěr

S měřením neotálejte, ať máte k dispozici data pro další vylepšování webu. Nějaký čas totiž potrvá, než získáte dostatek relevantních informací.

S webovou analytikou začněte zlehka a sledujte zpočátku jen hlavní ukazatele. K těmto ukazatelům pak postupně přidávejte další, pro vás důležité. Rozhodně se nesnažte obsáhnout vše.

Sledujte trendy v čase, jak jednotlivé ukazatele klesají nebo rostou. Můžete porovnávat měsíční metriky, ale přínosnější je srovnání stejných ukazatelů za stejný měsíc s ročním odstupem (v létě se zimní pneumatiky neprodávají, takže z čísel za červenec byste byli zbytečně smutní).

Kromě samotných hodnot ukazatelů se snažte zjistit, proč je hodnota zrovna taková jaká je. Co způsobilo její růst nebo pokles.

O metrikách, které by měly zajímat každého, kdo má e-shop, se dočtete v dalším článku na konci srpna.

Foto: Pixabay

UX designér, který umí navrhovat složité věci jednoduše.

Napište komentář:

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

20 − 4 =