Skoncujte s nudnými popisy zboží

Chcete-li zaujmout, vsaďte na osobitý copywriting. Přesvědčíte ke koupi zákazníky, kteří si na e-shopu nemohou zboží vyzkoušet nebo zjistit, jak voní. Investice do poutavých textů (ať časová nebo finanční) se vám vrátí.

V loňském roce stouply tržby českých e-shopů o 21 %. Ten, kdo chce na tento trend úspěšně naskočit a obstát v konkurenci, se bez přesvědčivých textů neobejde. Nekopírujte popisy od dodavatelů, pište pro své zákazníky tak, abyste si je získali (pokud možno natrvalo).

1. Neprodávejte zajíce v pytli

Jasně sdělte, o jaký výrobek se jedná, k čemu slouží, a co umí. Buďte konkrétní. Koupili byste si hodinky za 15 tisíc, o nichž se dozvíte jen to, že jsou „vyrobené z vysoce kvalitních materiálů“? To radši antiparazitní obojek, u kterého přesně víte, proti čemu vašeho mazlíčka ochrání.

Navoďte představu, jaké to bude, až zákazník váš produkt použije (ochutná, oblékne si ho, projede se na něm…). Které šaty si raději obléknete na schůzku? „Slušivé viskózové šaty s dlouhým rukávem a hlubokým zavinovacím výstřihem“ nebo „Šaty, ve kterých zazáříte, kdykoli je obléknete“?

Uplatněte v textu slova, která evokují smyslový zážitek. Pamatujte na to hlavně tehdy, když prodáváte jídlo nebo kosmetiku.

2. Uvažujte z pohledu zákazníka

Nepopisujte parametry produktu (ty můžete uvést v tabulce), ale vysvětlete, proč by si lidé měli koupit právě váš výrobek. Umí něco navíc oproti jiným podobným? Jak jim ulehčí život? Třeba tím, že nezabere v kufru moc místa? Nebo urychlí odklízení sněhu?

3. Představte si svého ideálního zákazníka

Jinými slovy, ujasněte si, na koho cílíte, a pište tak, aby vám rozuměl. Nepřehánějte to s cizími slovy. Jestli je váš výrobek určený spíš mužům, buďte struční, nabídněte čísla, údaje v tabulkách. Ženy slyší spíš na barvitý text.

4. Najděte si vlastní tón a styl

Mějte na zřeteli svou cílovou skupinu a to, jak chcete působit. Pokud oslovujete mladší publikum, můžete tykat. Prodáváte-li drahé potravinové doplňky, projevte zákazníkům úctu vykáním. O jakou image usilujete? Chcete lidem utkvět v paměti jako křehká víla nebo třídní rošťák?

5. Čím dražší produkt, tím víc parády

Dobře popis zboží strukturujte: nejdřív uveďte název, pak 1–2 věty vystihující podstatu výrobku: co to je, k čemu se to používá, co to umí. Připojte odstavec s podrobnějším popisem. Čím dražší a méně obvyklý výrobek, tím víc musíte popis opentlit. Foťák za bezmála sto tisíc není houska na krámě.

6. Nebuďte suchaři, projevte emoce

Nákupní rozhodování je citová záležitost, ne že ne. A vyvolání těch správných emocí patří k dobře nastavené značce.

7. Důvěra je základ

To platí pro každý dobrý vztah (a ty obchodní nejsou výjimkou). Spolehlivým receptem na důvěryhodnost jsou číselné údaje. Ale nejen ty — když dáte najevo, že víte, čím váš zákazník žije a co opravdu potřebuje, máte ho na své straně. Uveďte situaci, kdy se hodí mít váš výrobek po ruce (tzv. příklad užití, anglicky use case).

8. Myslete na SEO (ale ne moc urputně)

Roboti jsou čím dál chytřejší, takže zapomeňte na mechanické opakování klíčových slov. Tím zákazníky jedině odradíte a důvěru si nezískáte. Je dobré uvést delší frázi (long tail), která označuje konkrétní model výrobku. Do vašeho e-shopu tak přijde zákazník, který přesně ví, co chce. Pamatujte na tzv. meta popis (meta description tag). Když ho vyplníte, máte velkou šanci, že se zobrazí jako popisek ve výsledcích vyhledávání. Je šikovné zahrnout do něj výzvu k akci.

9. Pozor na (začátečnické) chyby

Působí to jako zbytečnost, ale namátková kontrola několika e-shopů mi potvrdila, že není. Jste-li na vážkách, zda šperk, který prodáváte, outfit své nositelky oživí, nebo spíš oživý, nakoukněte do Jazykové příručky.