Průvodce Vizitkou aneb Jak získat web zdarma

Webdesign nebyl nikdy snadnější. Vlastní webovou prezentaci si dnes vytvoříte za 15 minut. Stačí poutavý text, obrázek se správnou náladou, vlastní doména a můžete jít na věc. Provedeme vás jednotlivými kroky a poradíme jak na to, aby vám Vizitka dobře sloužila.

1. Logo — je vůbec nutné?

Logo je graficky zpracovaný název firmy. Jeho součástí může být i vizuální symbol. Jinak řečeno, jediný pohled na vaše logo zákazníkovi okamžitě prozradí, že má co do činění s vámi a vaší kvalitou. Logo je symbolem vaší značky a usnadňuje lidem orientaci na trhu.

Pokud začínáte podnikat nebo jste odborník na volné noze, logo nepotřebujete. Ve Vizitce použijte textovou variantu.

V případě, že logo máte, na Vizitce ho určitě použijte, a to ve formátu jpeg (také jpg), png nebo gif a ve velikosti minimálně 250 pixelů na šířku (návod, jak zjistíte velikost obrázku, najdete v bodu 2).

TIP: Návrh profesionálního loga (včetně grafického manuálu) stojí tisíce korun nebo i víc. Pořídit jej můžete i levněji, například v aplikaci Logojoy (ovšemže bez manuálu). Ale opět zdůrazňuji, pro vaše podnikání je nejdůležitější kvalitní služba nebo produkt a schopnost najít pro ně zákazníky.

2. Titulní obrázek — první dojem rozhoduje

Výstižná, atraktivní a kvalitní titulní fotografie rozhodne o tom, jestli návštěvník vašeho webu zůstane a bude číst dál, nebo odejde jinam. Jejímu výběru proto věnujte náležitou pozornost. Výrazná velkoformátová fotografie je jedním ze současných trendů webdesignu.

Otvíráte-li keramickou dílnu nebo obchod, fotografie vám poslouží jako výkladní skříň. Konzultantům a lektorům, kteří staví svůj byznys na své odbornosti a osobnosti, doporučuji použít portrétové foto. Snadněji si tak získáte důvěru potenciálních klientů.

TIP 1: Pro ilustrační foto (na šířku) je ideální šířka 1280 pixelů, pro portrétové foto výška 900 pixelů. Je to proto, aby fotografie měla dostatečné rozlišení a byla ostrá i na velkém monitoru. Velikost fotografie zjistíte kliknutím na ikonu souboru pravým tlačítkem myši. Vyberte Vlastnosti a zvolte záložku Podrobnosti.

TIP 2: Nemáte-li vlastní fotografii, využijte galerii Vizitky nebo naše tipy na zdroje kvalitních fotek zdarma.

TIP 3: Podívejte se, jak bude vaše Vizitka vypadat v mobilu nebo na tabletu. Říká se tomu responzivní zobrazení a každý pořádný web to dnes musí umět.

TIP 4: Chcete-li, aby vyniknul váš slogan , můžete fotku na pozadí ztlumit. Stačí si „zapnout stín.“ Pokud si přejete, aby váš obrázek zazářil, stín vypněte.

TIP 5: Jestli z nějakého důvodu titulní foto na Vizitce nechcete, můžete si je úplně vypnout.

3. Slogan — jak se vrýt do paměti

Slogan by měl vystihovat povahu vašeho podnikání. Svým způsobem je slovní obdobou loga. Úderný slogan si lidé pamatují i po letech (vzpomínáte na „Vy zíráte, my zíráme!“?)

Říct o sobě to podstatné v jedné větě je umění. Proto legendární slogany typu „Aby váš motor skvěle Shell“ nevznikají každý den. Dobrý copywriting chce nápad, čas a zkušenost. Ale žádný strach. Lepší než zoufalý pokus o vtip nebo rým je jednoduchá věta — inspirujte se našimi ukázkami Vizitek.

TIP: Vymýšlení sloganu vám usnadní následující jednoduché cvičení. Poctivě si odpovězte na otázky: Proč se věnujete své profesi, Jak lidem usnadníte život a V čem jste jedineční. Rychleji dospějete k tomu podstatnému, co chcete lidem ve své webové „výloze“ sdělit.

4. Akční tlačítko — co po lidech vlastně chcete?

Tlačítko s výzvou „Přečíst blog“, „Navštívit e-shop“, nebo „Prohlédnout fotogalerii“ návštěvníkům vašeho webu říká, co se ukrývá za dalšími dveřmi, a vede je k akci. Jinými slovy, pokud po lidech něco chcete, musíte jim to říct (a pokud možno usnadnit).

Tato žádoucí akce se nazývá „konverze“ a akční tlačítka jsou pro ni ideálním nástrojem. Využívejte je.

5. Text vaší vizitky — jak se představíte na první schůzce?

Podařilo se vám upoutat pozornost vašeho protějšku a záleží na tom, co řeknete dál. Opět — jen to podstatné, ale v několika větách. Vraťte se ke cvičení z bodu 3 a pokud jste si neodpověděli na otázku „kdo jsem a co dělám“, učiňte tak.

Sdělení rozviňte informací, jak to děláte, proč to děláte — a proč by vám za to někdo měl platit. Třeba proto, že lepší kávu lidé nenajdou v celém městě, nebo proto, že v šatech od vás udělají dojem hned ve dveřích. Anebo proto, že za klienty své pedikérské praxe přijedete až domů. Jde o to se odlišit. Využijte k tomu copywriting.

TIP 1: Pamatujte na reference. Slova reálných lidí přesvědčí o vašich kvalitách účinněji, než sebelépe opentlený popis produktu.

TIP 2: Do textu Vizitky můžete zahrnout i webové odkazy (prokliky) na váš profil na Fleru, LinkedInu, galerii fotografií vašich produktů nebo na blog.

Jak na to, aby vás našli

Pro úspěšnost webové stránky je důležité, aby ji lidé snadno našli. K tomu vám pomůžou klíčová slova. Pokud někdo hledá „překlady s kulatým razítkem“ a vy na webu uvádíte pouze „soudně ověřené překlady“, je nabíledni, že takový člověk vás nenajde — a vy přijdete o kšeft.

V případě Vizitky stačí použít selský rozum. Pokud se zabýváte pořádáním firemních eventů, tak tuhle informaci jasně uveďte. Dalším otázkám dohledatelnosti se věnuji v bodu číslo 9.

TIP 3: Zkuste uvažovat z pohledu člověka, který potřebuje vaši službu. Jak bude svůj dotaz formulovat?

6. Kontakty — stojíte o další rande?

Pokud ano, nabídněte telefonní číslo a e-mail. V podnikatelském kontextu vzbudíte důvěru dobrou adresou. Tak či onak, své IČ, zápis v Živnostenském rejstříku a další informace musíte podle Obchodního zákoníku na webu povinně uvést (novela Obch. zák. z roku 2008, zákon 513/1991 Sb.). Přečtěte si, jaké požadavky se vztahují na právnické a jaké na fyzické osoby.

Chcete-li na zapůsobit jako seriózní partie, zapomeňte na e-mail veverka24@seznam.cz. E-mailovou adresou na vlastní doméně (např.martina.novotna@vyskolim.cz) dáváte najevo, že to s podnikáním myslíte vážně. Pokud váháte, přečtěte si 6 důvodů, proč mít e-mail na vlastní doméně.

TIP: Máte-li profily na sociálních sítích, v kontaktech je rozhodně uveďte. Další užitečné rady, jak zůstat s lidmi ve spojení, najdete v článku Usnadněte zákazníkům cestu k vám.

7. Mapa — nejste-li na mapě, jako byste nebyli

Pokud máte provozovnu — a chcete, aby vám tam chodili zákazníci — mapa je pro vás klíčová. Na Vizitku si ji přidáte jedním klikem. Je potřeba k tomu něco dodávat?

8. Nastavení vzhledu — když paráda, tak se vším všudy!

Šablony

Na výběr máte ze tří různých možností: foto na šířku + text uprostřed, foto na šířku + text vlevo, nebo foto na výšku + text samostatně vpravo.

Posledně zmíněná šablona se nejvíc hodí pro osobní prezentaci (lektorky, koučové, konzultanti…), protože umožňuje nejlépe využít portrétní fotku. Naopak dvě předchozí vám umožní ukázat tým v celé šíři, interiér vaší dílny nebo zahradu, kde pěstujete jablka na váš mošt.

TIP: Už jste objevili funkci Náhled? Když na tlačítko kliknete, můžete se podívat, jak bude váš návrh vypadat v reálu. Náhled je jen pro vás, abyste si mohli průběžně ověřovat, jak vaše dílo vypadá. Vizitka se spustí naostro až poté, co stisknete tlačítko Zveřejnit.

Styly písma

Výběr fontu o vás prozradí víc, než si myslíte. Chcete působit jako uvolněný elegán, precizní machr, vyznavač moderní techniky, nebo rukodělného kumštu?

TIP: Pomůže vám, když si ujasníte, jak chcete, aby o vás lidé mluvili. Například: „Klempíř XY mě nikdy nezklamal — ať přijdu s čímkoli, vždycky to umí vyrobit.“ „Nejlepší starožitný nábytek najdete v prodejně Z.“ „Jestli chcete romantickou svatbu, květinářství K je jasná volba.“ nebo „Web od firmy F nikdy nemá chybu.“

Zkuste si proklikat všechny možnosti písem v kombinaci s vaší titulní fotografií a sloganem. Až budete mít pocit, že to „zaklaplo“, máte vybráno (a vyhráno).

Barevné kombinace

Tady platí do velké míry totéž, co u stylů písma. Jde o to, jak chcete působit. Barevnost vyjadřuje náladu, emoci. Jde o to, abyste vyvolali tu správnou, která bude ladit s vaším sdělením, fotografií a písmem.

TIP: Nejlepší je proklikat si všechny kombinace a všímat si, kdy to „zaklapne“. Pro ukázku, kdy to vizuálně drhne, se podívejte na obrázek níže.

9. Sdílení a dohledatelnost — aneb jak být vidět

Vidět můžete být ve výsledcích vyhledávání. To znamená, že když někdo do Seznamu či Googlu zadá dotaz „oprava klikové hřídele“, vyhledávač mu nabídne všechny stránky, které tuhle frázi obsahují.

Výhodou je, že vaše výrobky objeví nejen zákazníci, kteří chodí kolem vaší výlohy dennodenně, ale i lidé z celé republiky nebo dokonce ze světa.

Výsledek vyhledávání obsahuje výpis jednotlivých stránek. Pod názvem každé stránky a webovým odkazem je kratičký text. Ten často rozhodne o tom, na který odkaz člověk klikne. Proto je důležité, aby název vaší stránky i popis byly zároveň výstižné a atraktivní. V případě názvu to znamená například: Portrétní fotografie na počkání | Centrum Fotoškoda.

Co se popisu týče, vyhledávače tenhle text sestavují samy, z obsahu vašeho webu. Pokud jim nabídnete stručný odstaveček v podobě tzv. metapopisu (viz obrázek), je pravděpodobné, že použijí váš text. Věnujte mu péči.

Vidět můžete být také na Facebooku a dalších sociálních sítích. Ukázku, jak se odkaz na vaši Vizitku zobrazí při nasdílení, vidíte v editoru Vizitky napravo. Tak se neváhejte pochlubit!

10. Gratulujeme!

Teď víte všechno, co potřebujete k tomu, abyste si sami a zdarma vytvořili web, který vám bude dělat čest a přinášet nový byznys.

Pokud ještě přemýšlíte, jak si vybrat doménu, přečtěte si náš článek s praktickými radami a tipy, na co si dát při vymýšlení jména pozor.

POSLEDNÍ TIP: Než svou Vizitku zveřejníte, ukažte ji někomu z rodiny nebo přátel. Zeptejte se, jestli všemu, co píšete, rozumějí. Zda by si vaše služby nebo výrobky objednali. A pokud ano, ověřte si, jestli je z vaší Vizitky na první pohled jasné, jak to mohou udělat.

Photo via Visual Hunt.