Průvodce Vizitkou aneb Jak získat web zdarma

Webdesign nebyl nikdy snadnější. Vlastní webovou stránku si můžete vytvořit za 15 minut. Stačí poutavý text, obrázek se správnou náladou, vlastní doména a můžete jít na věc. Máme pro vás jednoduchý návod a praktické tipy. (aktualizováno v prosinci 2019)

1. Logo — je vůbec nutné?

Logo je graficky zpracovaný název firmy. Jeho součástí může být i vizuální symbol. Jinak řečeno, jediný pohled na vaše logo zákazníkovi okamžitě prozradí, že má co do činění s vámi a vaší kvalitou. Logo je symbolem vaší značky a usnadňuje lidem orientaci na trhu.

Pokud začínáte podnikat nebo jste odborník na volné noze, logo nepotřebujete. Ve Vizitce použijte textovou variantu.

V případě, že logo máte, na Vizitce ho určitě použijte, a to ve formátu jpeg (také jpg), png nebo gif a ve velikosti minimálně 250 pixelů na šířku (návod, jak zjistíte velikost obrázku, najdete v bodu 2).

TIP: Profesionální návrh loga stojí desítky tisíc korun. Levnější variantu nabízejí aplikace, ve kterých si ho poměrně snadno vytvoříte sami. Píšeme o nich v článku Nástroje pro tvorbu značky.

2. Titulní obrázek — první dojem rozhoduje

Výstižná, atraktivní a kvalitní titulní fotografie rozhodne o tom, jestli návštěvník vašeho webu zůstane a bude číst dál, nebo odejde jinam. Jejímu výběru proto věnujte náležitou pozornost. Výrazná velkoformátová fotografie je jedním ze současných trendů webdesignu. Pokud budete potřebovat foto upravit, návody na základní úpravy najdete v našem článku.

RADA: Pro ilustrační foto (na šířku) je ideální šířka 1280 pixelů, pro portrétní foto výška 900 pixelů. Je to proto, aby fotografie měla dostatečné rozlišení a byla ostrá i na velkém monitoru. Velikost fotografie zjistíte kliknutím na ikonu souboru pravým tlačítkem myši. Vyberte Vlastnosti a zvolte záložku Podrobnosti.

 

Otvíráte-li keramickou dílnu nebo obchod, fotografie vám poslouží jako výkladní skříň. Konzultantům a lektorům, kteří staví svůj byznys na své odbornosti a osobnosti, doporučuji použít portrétní foto. Snadněji si tak získáte důvěru potenciálních klientů.

Podívejte se na různé způsoby využití Vizitky ve speciálním článku. Nemáte-li vlastní ilustrační fotografii, využijte fotogalerii Vizitky nebo naše tipy na zdroje kvalitních fotek zdarma.

TIP: Podívejte se, jak bude vaše Vizitka vypadat v mobilu nebo na tabletu. Říká se tomu responzivní zobrazení a každý pořádný web to dnes musí umět.

TIP: Chcete-li, aby vyniknul váš slogan , můžete fotku na pozadí ztlumit. Stačí si „zapnout stín.“ Pokud si přejete, aby váš obrázek zazářil, stín vypněte.

 

3. Slogan — jak se vrýt do paměti

Slogan by měl vystihovat povahu vašeho podnikání. Úderný slogan si lidé pamatují i po letech (vzpomínáte na „Vy zíráte, my zíráme!“?)

Říct o sobě to podstatné v jedné větě je ale umění. Proto legendární slogany typu „Aby váš motor skvěle Shell“ nevznikají každý den. Dobrý copywriting chce nápad, čas a zkušenost. Ale žádný strach. Lepší než zoufalý pokus o vtip nebo rým je jednoduchá věta — inspirujte se v našem článku o psaní textů pro web.

TIP: Vymýšlení sloganu vám usnadní následující jednoduché cvičení. Poctivě si odpovězte na otázky: Proč se věnujete své profesi, Jak lidem usnadníte život a V čem jste jedineční. Rychleji dospějete k tomu podstatnému, co chcete lidem ve své webové „výloze“ sdělit.

4. Akční tlačítko — co po lidech vlastně chcete?

Tlačítko s výzvou „Zobrazit portfolio“, „Navštívit e-shop“, nebo „Prohlédnout fotogalerii“ návštěvníkům vašeho webu říká, co se ukrývá za dalšími dveřmi, a vede je k akci. Jinými slovy, pokud po lidech něco chcete, musíte jim to říct (a pokud možno usnadnit).

Tato žádoucí akce se nazývá „konverze“ a akční tlačítka jsou pro ni ideálním nástrojem. Využívejte je.

5. Text vaší vizitky — jak se představíte na první schůzce?

Podařilo se vám upoutat pozornost vašeho protějšku a záleží na tom, co řeknete dál. Opět — jen to podstatné, ale v několika větách. Pomůžou vám naše tipy pro budování značky od základů.

Sdělení rozviňte informací o tom, proč děláte  právě svůj byznys a v čem jste jedineční. Třeba tím, že lepší kávu lidé nenajdou v celém městě, nebo proto, že v šatech od vás udělají dojem hned ve dveřích. Anebo proto, že za klienty své pedikérské praxe přijedete až domů. Jde o to se odlišit. Využijte k tomu copywriting, který vám získá zákazníky.

Pamatujte na reference. Slova reálných lidí přesvědčí o vašich kvalitách účinněji, než sebelépe opentlený popis produktu.

TIP: Do textu Vizitky můžete zahrnout i webové odkazy (prokliky) na váš profil na Fleru, LinkedInu, galerii fotografií vašich produktů nebo na blog.

Jak na to, aby vás našli

Pro úspěšnost webové stránky je důležité, aby ji lidé snadno našli. K tomu vám pomůžou klíčová slova. Pokud někdo hledá „překlady s kulatým razítkem“ a vy na webu uvádíte pouze „soudně ověřené překlady“, je nabíledni, že takový člověk vás nenajde — a vy přijdete o kšeft.

V případě Vizitky stačí použít selský rozum. Pokud se zabýváte pořádáním firemních eventů, tak tuhle informaci jasně uveďte. Otázkám dohledatelnosti (SEO) se věnuji v bodu číslo 9.

TIP: Zkuste uvažovat z pohledu člověka, který potřebuje vaši službu. Jak bude svůj dotaz formulovat?

6. Kontakty — stojíte o další rande?

Pokud ano, nabídněte telefonní číslo a e-mail. V podnikatelském kontextu vzbudíte důvěru dobrou adresou. Tak či onak, své IČ, zápis v Živnostenském rejstříku a další informace musíte podle Obchodního zákoníku na webu povinně uvést (novela Obch. zák. z roku 2008, zákon 513/1991 Sb.). Přečtěte si, jaké požadavky se vztahují na právnické a jaké na fyzické osoby.

Chcete-li na zapůsobit jako seriózní partie, zapomeňte na e-mail veverka24@seznam.cz. E-mailovou adresou na vlastní doméně (např.martina.novotna@vyskolim.cz) dáváte najevo, že to s podnikáním myslíte vážně. Pokud váháte, přečtěte si 6 důvodů, proč mít e-mail na vlastní doméně.

TIP: Máte-li profily na sociálních sítích, v kontaktech je můžete uvést v podobě ikon.

7. Mapa — nejste-li na mapě, jako byste nebyli

Pokud máte provozovnu — a chcete, aby vám tam chodili zákazníci — mapa je pro vás klíčová. Na Vizitku si ji přidáte jedním klikem.

8. Nastavení vzhledu — když paráda, tak se vším všudy!

Šablony

Na výběr máte ze tří různých možností: foto na šířku + text uprostřed, foto na šířku + text vlevo, nebo foto na výšku + text samostatně vpravo.

Posledně zmíněná šablona se nejvíc hodí pro osobní prezentaci (lektorky, koučové, konzultanti…), protože umožňuje nejlépe využít portrétní fotku. Naopak dvě předchozí vám umožní ukázat tým v celé šíři, interiér vaší dílny nebo zahradu, kde pěstujete jablka na váš mošt.

TIP: Už jste objevili funkci Náhled? Když na tlačítko kliknete, můžete se podívat, jak bude váš návrh vypadat v reálu. Náhled je jen pro vás, abyste si mohli průběžně ověřovat, jak vaše dílo vypadá. Vizitka se spustí naostro až poté, co stisknete tlačítko Zveřejnit.

Styly písma

Výběr fontu o vás prozradí víc, než si myslíte. Chcete působit jako uvolněný elegán, precizní machr, vyznavač moderní techniky, nebo rukodělného kumštu? Zkuste si proklikat všechny možnosti písem v kombinaci s vaší titulní fotografií a sloganem. Až budete mít pocit, že to „zaklaplo“, máte vybráno (a vyhráno).

Barevné kombinace

Tady platí do velké míry totéž, co u stylů písma. Jde o to, jak chcete působit. Barevnost vyjadřuje náladu, emoci. Jde o to, abyste vyvolali tu správnou, která bude ladit s vaším sdělením, fotografií a písmem.

TIP: Nejlepší je proklikat si všechny kombinace a všímat si, kdy to „zaklapne“. Pro ukázku, kdy to vizuálně drhne, se podívejte na obrázek níže.

9. SEO a dohledatelnost — aneb jak být vidět

Když chcete být vidět ve výsledcích vyhledávání, musíte se alespoň základně seznámit se SEO. Vaše výrobky pak objeví nejen zákazníci, kteří chodí kolem vaší výlohy dennodenně, ale i lidé z celé republiky nebo dokonce ze světa.

V praxi to znamená, že když někdo do Seznamu či Googlu zadá dotaz „oprava klikové hřídele“, vyhledávač mu nabídne všechny stránky, které tuhle frázi obsahují. Textace výpisu ve vyhledávání (title a metapopis) je důležitá, protože rozhoduje o tom, na který odkaz člověk klikne.

Ukázka výpisu z vyhledávání na Googlu.

 

Vidět můžete být také na Instagramu a dalších sociálních sítích. Ukázku, jak se odkaz na vaši Vizitku zobrazí při nasdílení, vidíte v editoru Vizitky napravo. Tak se neváhejte pochlubit!

10. Gratulujeme!

Teď víte všechno, co potřebujete k tomu, abyste si sami a zdarma vytvořili web, který vám bude dělat čest a přinášet nový byznys.

Pokud ještě přemýšlíte, jak si vybrat doménu, přečtěte si náš článek s praktickými radami a tipy, na co si dát při vymýšlení jména pozor.

POSLEDNÍ TIP: Než svou Vizitku zveřejníte, ukažte ji někomu z rodiny nebo přátel. Zeptejte se, jestli všemu, co píšete, rozumějí. Zda by si vaše služby nebo výrobky objednali. A pokud ano, ověřte si, jestli je z vaší Vizitky na první pohled jasné, jak to mohou udělat.

Photo via Visual Hunt.

copywriterka a content manažerka pro DOMENA.cz