Přemýšlíte o e-shopu? Nad čím se zamyslet, abyste se nespálili

Češi chtějí být online — přes 80 % populace používá internet ke své práci, studiu nebo zábavě. Nabídnout své produkty a služby online se proto jeví jako logický krok. E-shop ale nemusí být ideální volba pro všechny. Jaké otázky si nejdřív položit, aby byl váš e-shop úspěšný?

Český e-shop

Počet e-shopů v ČR byl v roce 2016 víc než 36 tisíc, což je hodně na tak malý trh. Konkurence je velká a zákazníci zmlsaní. A protože je eCommerce velmi rychlým oborem, nestačí si jen vytvořit e-shop a čekat, že se zákazníci sami pohrnou právě do něj. Je potřeba se odlišit od záplavy dalších online obchodů. Když se návštěvníkovi e-shopu nelíbí třeba popis zboží, není pro něj nic snadnějšího, než přejít na web konkurence.

Odpovězte si popravdě na pár otázek, které vám pomůžou ujasnit si cíle a investice do e-shopu. Vyhnete se tak nemilým překvapením a ošetříte rizika.

  • Co očekáváte od online podnikání?
  • Co jste ochotni do něj investovat?
  • A čím se chcete odlišit?

Nejdřív se poučíme

Internetový obchod, elektronický obchod, e-obchod nebo-li e-shop. Je to místo, kde prodejce nabízí své zboží k vyhledání a k nákupu. V online světě platí, že zákazník se nejlépe rozhoduje ke koupi, pokud má dostatečné informace. Proto se v e-shopech nabízí zejména fyzické produkty, které vám přiveze doručovatel — hračky, oblečení, elektroniku nebo informační produkty, které obdržíte třeba e-mailem se zakoupeným obsahem ke stažení, jako jsou kancelářské programy do PC, internetová doména či antivirový program.

Kde začít

K nastartování podnikání (ať už online nebo ne) potřebujete investovat čas nebo peníze. Buď věnujete svůj čas průzkumu, vývoji, psaní, focení, prezentování nebo máte finance a najmete si specialisty, kteří to udělají za vás. Udělejte si finanční analýzu a počítejte do ní i čas, který strávíte přípravami vy sami. I když pracujete pro sebe, bez odměny to nejde. Získáte tím podrobný přehled finanční náročnosti celého e-shopu.

Potřeby zákazníka

Naivita stranou, velké peníze v eCommerce nečekají za prvním rohem. Vytvořit funkční internetový obchod je běh na dlouhou trať. Pokuste se vyladit svou prezentaci na webu ke spokojenosti zákazníků, naslouchejte jejich potřebám a ověřujte si funkčnost jednotlivých prvků na stránce. Důsledné testování může zabrat často měsíce. Počítejte také, že popularitu e-shopu si musíte budovat, nečekejte tedy záhy skvělé výsledky.

Originální nabídka

Představte svůj online obchod konkrétně — co v něm nabídnete zákazníkům? Je to fyzické zboží jako domácí mýdla, dřevěné módní doplňky nebo zahradní nářadí? Anebo si zákazník může objednat služby a online produkty jako nové album zpěváka, knihy do čteček nebo šablony do webové prezentace? S unikátním sortimentem a osobitými texty přichází méně konkurence a máte lepší šanci oslovit cílovou skupinu. E-shopoví giganti v ČR již ovládli svět elektroniky, oblečení nebo hraček, uspět v tomto oboru by bylo hodně náročné. Příkladem nezvyklého zboží jsou dřevěné módní doplňky nebo cvrččí tyčinky.

Osobní přístup aneb e-shop raději ne

O něco těžší je to s nabídkou zboží, které se vyrábí nebo upravuje na míru každému zákazníkovi. Třeba když vyrábíte kuchyně na míru, prodáváte reality nebo opravujete kola. Některé zboží nestačí jen vidět online. Vyžaduje se osobní přístup k zákazníkovi, aby mohl navštívit dům, o který má zájem nebo vyzkoušet si svatební šaty a nechat je dokonale upravit. Investujte raději do kvalitních a přehledných webových stránek, na kterých prezentujete své portfolio. Nezapomeňte uvést své kontakty, aby vás zákazník našel osobně, mohl zavolat nebo napsat dotaz e-mailem.

Tip na závěr — V pravidelných intervalech objektivně hodnoťte svou motivaci, investici, nabízený sortiment a cílovou skupinu e-shopu. Vy i trh se pořád vyvíjíte a pokud není situace pro váš e-shop příznivá teď, třeba se to za pár let změní.

domácí mydlářka nadšená do jógy a čísel