Jak založit e-shop

Máme pro vás návod, jak na e-shop krok za krokem. Od byznys plánu přes výběr názvu a domény, technické řešení, hosting a logistiku až po spuštění celého podniku.

jak založit e-shop

Jak správně vybrat sortiment

Zaměření e-shopu je nejdůležitější krok. Vysoce konkurenční segmenty, jako například elektronika nebo móda, mohou být pro začínající e-shop příliš náročné. Zavedené a velké e-shopy mají ohromný výběr zboží, mohou si dovolit nižší ceny a velké investice do propagace.

Doporučujeme vám vybrat si takové produkty, kterým rozumíte nebo se v oboru dokážete rychle zorientovat. Specializované e-shopy dokážou těm velkým konkurovat osobním přístupem, péčí o zákazníka a kvalitním obsahem.

Také marketing je snazší, když se zaměříte na úzkou skupinu zákazníků, například rybáře, skialpinisty nebo pěstitele starých odrůd. Zjistěte si, jaké jsou marže na produkty, které jste si zvolili, a zda na trhu najdete vhodného dodavatele (pokud neplánujete prodávat vlastní výrobky).

Příprava byznys plánu

Na startu podnikání je dobré sestavit si plán. I když dopředu nevíte, jak se bude dařit prodejům, a výsledná čísla můžou dopadnout jinak, než jste si představovali, je dobré mít alespoň nějaký základ na papíře.

Byznys plán pro e-shop by měl obsahovat:

  • Portfolio vybraných produktů
  • Kanály pro získávání zákazníků
  • Odhadované měsíční cashflow, marže a zisky
  • Vaše cíle alespoň na rok dopředu – od spuštění eshopu
  • Návrh marketingové strategie

Analýza konkurence

Zjistěte si, co nabízí konkurence a jak se můžete odlišit. Abyste lidem mohli nabídnout jasný důvod, proč nakupovat právě u vás. Analýza konkurencie je odrazový můstek pro sestavení marketingové strategie. Pamatujte, že vaší konkurencí není jenom ten největší e-shop ve vašem segmentu. Zaměřte se na širší spektrum konkurentů.

Pomůžou vám následující otázky:

  • Kdo je na trhu absolutní jednička?
  • Kolik mají konkurenční e-shopy produktů v nabídce?
  • Jaké mají obraty?
  • Mají vlastní blog?
  • Jaké využívají způsoby dopravy?
  • Jaké nabízejí možnosti platby?
  • Působí na sociálních sítích?
  • Jaké mají konkurenční výhody?

TIP: Vyberte si pět nejdůležitějších klíčových slov pro váš segment. Postupně je po jednom zadávejte do vyhledávače a vypište si, kdo se nachází na první straně výsledků vyhledávání.

 

Zamyslete se nad tím, jakou přidanou hodnotu lidem nabídnete. Co vás odliší od konkurence? Bude to lepší servis, rychlejší dodání, podrobnější informace ke zboží, nižší ceny nebo užitečný obsah na blogu…?

SWOT analýza

Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Co by vás mohlo ohrozit zvenčí? Pomůže vám takzvaná SWOT analýza, ve které si sepíšete své silné a slabé stránky, příležitosti a rizika, která vám hrozí. Přípravu SWOT analýzy vám usnadní, když si předtím zmapujete svou konkurenci a trh, na kterém chcete působit. Také musíte poznat své zákazníky a zjistit, co shánějí a na co budou příznivě reagovat.

 

Doporučené čtení: Svým zákazníkům lépe porozumíte, když si na začátku definujete takzvané persony. Usnadníte si tím i marketing. V našem článku o personách najdete návod, jak na to.

Dodavatelé a logistika

Kvalitní produkty a rychlý dodavatel, to je základ úspěchu. Poohlédněte se na internetu a porovnejte si různé dodavatele. Zaměřte se na kvalitu výrobků, zemi původu, cenu a rychlost dodání. Výhodou zahraničních dodavatelů jsou výrazně nižší ceny, musíte se ale smířit s delší lhůtou dodání. Oproti tomu čeští dodavatelé budou rychleji vyřizovat reklamace a snadněji se s nimi dohodnete.

Předem si promyslete celý objednávkový proces a zjistěte si ceny dopravy u jednotlivých dopravců. Myslete i na pojištění a lhůtu dodání.

Základní možnosti dopravy:

  • Česká pošta
  • Kurýr (PPL, DPD, Geis…)
  • Výdejny jako například Zásilkovna nebo Uloženka
  • Osobní odběr
  • Odběrní místa u vašich partnerů

Výběr názvu e-shopu a domény

Důležitý krok na samém začátku. Potřebujete název značky, se kterým si vás lidé jednoznačně spojí a který nebudete později muset měnit. Pokud zamýšlíte využívání sociálních sítí, doporučujeme ověřit si nejen volnou doménu, ale také jestli je zvolený název volný i na Facebooku nebo Instagramu.

Pravidla pro výběr domény:

  • Měl by být snadno zapamatovatelný
  • Musí mít volné domény pro všechny trhy, kde chcete působit
  • Neměl by parazitovat na jiné značce

Doporučené čtení: 7 tipů, jak vybrat dobrou doménu

Výběr e-shopového řešení

Když máte promyšlený základní plán, přichází na řadu hledání vhodného technického řešení pro váš e-shop. Máte tři možnosti:

  • Pronájem hotového e-shopu
  • Open source řešení
  • E-shop na míru

Každá z těchto možností má svoje výhody i úskalí. Hodně záleží na vašem rozpočtu. Nejjednodušší je pronajmout si hotový e-shop (například Shoptet), ale tam se budete potýkat s omezeními, zejména pokud se vám bude dařit a budete chtít e-shop rozšiřovat podle svých představ.

Open source varianta (Woocommerce pro WordPress nebo Prestashop) může být složitější a asi se neobejdete bez pomoci programátora. Výhodou je, že kód budete mít ve svých rukou a jste závislí jen na jednom dodavateli řešení.

E-shop na míru je skvělá volba, pokud můžete do stránek investovat, máte jasnou představu o jejich fungování a do budoucna to myslíte vážně s rozšiřováním e-shopu, automatizací skladových a účetních systémů, přidáváním jazykových mutací a dalšími funkcionalitami.

Hosting

Pokud plánujete menší e-shop s pár desítkami produktů, postačí vám klasický sdílený hosting. E-shop, kde budete nabízet stovky nebo tisíce výrobků, vám ale na klasickém hostingu může běžet pomalu. Potom je vhodné přejít na virtuální server, se kterým sice budou spojené vyšší provozní náklady, ale bude mít také vyšší výkon a umožní vám lepší konfiguraci. Až vám přestane stačit virtuální server, můžete přejít na škálovatelné cloudové řešení nebo dedikovaný server.

Doporučené čtení: Jak si vybrat webhosting

Příprava e-shopu na spuštění

Logo

Logo je kromě názvu to první, co si zákazník spojí s vaší vaší značkou. Ideální je nechat si ho navrhnout profesionálním grafikem. Při rozhodování je dobré mít jasno o směřování vaší značky a o tom, jak se chcete odlišit od ostatních online obchodů.

TIP: Pokud začínáte s malým rozpočtem, budou se vám hodit Nástroje na tvorbu značky, které vám umožní vytvořit si logo nebo grafiku vlastními silami.

Grafika a struktura e-shopu

Další věc, které si zákazník na první pohled všimne, je vzhled e-shopu. Pokud si chcete získat jeho pozornost a čas, musíte jej oslovit na první dobrou. Je důležité, aby vaše stránka byla přehledná a jednoduchá. Není třeba zdůrazňovat, že design e-shopu se musí nést ve stejném duchu jako komunikace ve všech ostatních kanálech, tedy na sociálních sítích, v tištěných materiálech a jinde.

Dobře navržená informační architektura ulehčí zákazníkům orientaci na vašich stránkách. Důvěryhodnost e-shopu posílíte viditelně umístěnými kontakty, obchodními podmínkami, informacemi o dopravě a reklamačním řádem. Protože počítač už zdaleka není jedinou cestou, jak být online, je třeba pamatovat na responzivitu vašeho e-shopu. To znamená, že se musí dobře zobrazovat i na mobilním telefonu nebo tabletu.

Doporučené čtení: Nevíte, na koho se při řešení technických otázek obrátit? Článek Experti na tvorbu webu vám pomůže se zorientovat.

Fotky produktů

Každý dnes ví, že přitažlivý obrázek nebo fotografie prodává. Čím kvalitnější fotky, tím větší šance na prodej. Dávejte si pozor na konkurenci a fotky svých produktů opatřujte vodoznakem, aby je nikdo nemohl zneužít.

TIP: Fotky si můžete snadno upravit i sami. V našem článku najdete Návody a doporučení na grafické programy, které můžete využívat legálně a zdarma.

Popisy produktů

Důležitá věc, na kterou se v e-shopech často zapomíná. Přitom dobré popisy produktů jsou nejméně tak důležité jako fotky. Vaše texty by měly být popisné, podrobné a hlavně originální. Když bezmyšlenkovitě přeberete text od dodavatele, je velká šance, že ten stejný najdou lidé na pěti dalších e-shopech. Investice do originálních textů se vám vrátí v podobě vyšších konverzí.

Doporučené čtení: 9 tipů pro lákavější popisy zboží

Uveďte co nejvíc infomací o produktu. Čím víc se zákazník dozví, tím větší je šance, že nakoupí. Pamatujte na parametry produktu jako barva, velikost, materiál, složení, údržba a podobně. Při nákupu online nemají zákazníci možnost zboží vidět a vyzkoušet si jej. Pomozte jim dobrých popisem. Vyhnete se tak zbytečně vrácenému zboží.

Dejte si pozor na správnou gramatiku a text si po sobě několikrát přečtěte nebo ho dejte zkontrolovat někomu druhého. Nekopírujte texty z jiných stránek a nepoužívejte stejný text u různých produktů ve vašem e-shopu. Pište ideálně tak, jak mluví vaši zákazníci. Snáze si s nimi vybudujete vztah.

Analýza klíčových slov a SEO

Optimalizace pro vyhledávání vám přivede víc zákazníků, jinými slovy zlepší dohledatelnost a návštěvnost vašeho e-shopu. Základem optimalizace i každé PPC kampaně je analýza klíčových slov. Slouží hlavně k tomu, abyste na své stránky dokázali přivést relevantní cílovou skupinu, tedy návštěvníky, kteří hledají to, co nabízíte na svém webu.

 

TIP: Do základů optimalizace pro vyhledávání vás zasvětí článek Jak na SEO.

Způsob, jak lidé vyhledávají pomocí klíčových slov, se neustále mění. V dobách, kdy online prodej začínal, převládaly jednoslovné výrazy, dnes se používají daleko delší, dvou, tří í víceslovné fráze. Soustřeďte se na víceslovné fráze, protože zvyšují vaši šanci na konverzi (prodej). Analýza klíčových slov pro vás může znamenat dlouhodobý přínos, protože díky ní lépe porozumíte svým zákazníkům a dokážete jim svůj produkt nebo službu lépe prodat.

Právní náležitosti

Pro lepší orientaci ve vašich právech a povinnostech je dobré seznámit se se Zákonem č. 480/2004 Sb. o některých službách informační společnosti, do kterého se promítá Směrnice 2000/31/ES – o elektronickém obchodu v EU. Věnujte pozornost zejména § 7 odstavci (2) zákona, který hovoří o souhlasu se zasíláním obchodních sdělení. Dále je dobré znát Zákon o zpracování osobních údajů (GDPR) a Zákon č. 634/1992 Sb., který upravuje ochranu spotřebitele.

 

Doporučené čtení: Jestli to s e-shopem myslíte vážně, pamatujte také na ochranu vaší značky. Všechno potřebné najdete v rozhovoru Ochrana značky prakticky.

Připravte si obchodní podmínky a reklamační řád. Nepodceňujte “texty, které nikdo nečte”, jedná se o smlouvu, kterou uzavíráte se zákazníkem, takže byste měli obchodní podmínky i reklamační řád sestavit v souladu s platnou legislativou. Pozor na kopírování obchodních podmínek z jiných e-shopů. Můžete tak zkopírovat i chyby a to by se vám v případě kontroly mohlo vymstít.

 

TIP: Doporučujeme vám stanovit si minimální výši objednávky. Berte při tom v úvahu, že zásilku musíte zabalit, expedovat, sledovat, vyřizovat případnou výměnu nebo poškození při dopravě, a také každý prodej zaúčtovat.

Spuštění a provoz e-shopu

Než e-shop spustíte naostro, je třeba otestovat si jeho funkčnost a použitelnost. A to nejlépe s reálnými uživateli. Aby se vám nestalo, že nebudete prodávat jen proto, že lidé nemůžou na stránce najít tlačítko pro vložení zboží do košíku. Uživatelské testování zvládnete i vlastními silami. Rady a tipy z praxe najdete v našem článku Co je to UX.

Po spuštění e-shopu přichází na řadu jeho provoz. Čeká vás každodenní práce s e-shopem jako takovým, administrativní práce spojená s produkty a objednávkami, komunikace se zákazníky, dodavateli a dopravci. Také je potřeba, abyste průběžně sledovali a vyhodnocovali návštěvnost vašeho e-shopu a chování lidí na něm.

Doporučené čtení: Jaké metriky sledovat a co z čísel zjistíte, vysvětlujeme v článku Poznejte své zákazníky: Google Analytics pro e-shop.

 

Autor článku: Ivan Potančok vede agenturu vibration.sk, která staví e-shopy na míru na vlastním řešení. Weby tvoří už od roku 2000.

 

Tento článek je aktualizovanou verzí článku, který původně vyšel ve slovenštině na blogu hostingové firmy WY.

 

Foto: Quinn Kampschroer, Pixabay

copywriterka a content manažerka pro DOMENA.cz

Napište komentář:

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

three × 3 =