Jak na úspěšný podcast

Vy ještě nemáte vlastní podcast? Audio obsah je čím dál oblíbenější – a snadnější na výrobu než video. A tak není důvod váhat. O praktické rady se s námi podělila autorka oblíbeného podcastu O kousek blíž Kristýna Klímová.

Kristýna Klímová, autorka podcastu O kousek blíž

 

Co vás přivedlo k natáčení podcastu?
Na sklonku léta 2018 jsem v sobě cítila tvůrčí přetlak. Hledala jsem výzvu, která by mne naučila něco nového a zároveň bych v ní mohla uplatnit všechno, co jsem za ta léta svého kreativního počínání posbírala. V té době už jsem aktivně poslouchala nejrůznější podcasty, ale na naší české scéně mi chyběly rozhovory s ženami, které tvoří a žijí zajímavé životy. A tak jsem se v jednu chvíli, na trávě Střeleckého ostrova, spontánně rozhodla, že je budu natáčet já a budu klást takové otázky, na které v klasických médiích prostor již nezbývá.

Na co se žen nejčastěji ptáte?

Zajímá mne, jak vypadá jejich tvůrčí proces, s čím si lámou hlavu, o čem ve volných chvílích přemýšlejí nebo jestli si k sobě musely najít cestu. Otevírám s nimi i témata, která v kavárnách jen tak nezaslechnete. Ať už je to třeba ztráta nenarozeného miminka, pocit nedocenění, neschopnost si odpočinout nebo potřeba se porovnávat s mužskými kvalitami. Často je to velmi silné, někdy na hranici slz.

V čem spočívá výhoda podcastu oproti blogu nebo točení videí?
Ne všichni umí čtivě a gramaticky správně psát. Ne všichni se před kamerou cítí jako ryby ve vodě. Mluvit ale umí úplně všichni a v případě zajímavého obsahu se mnohé odpustí.

Tři výhody podcastů: Úspora času, mikrofon se snadno schová do tašky a natáčet můžete třeba i v teplákách, protože vás nikdo nevidí.

Co může natáčení podcastu přinést menším podnikatelům?
Možnost vás poznat a nenásilnou cestou druhým přiblížit váš produkt, službu či vaše poslání. A protože většina lidí podcasty soustředěně poslouchá se sluchátky v uších, do jisté míry jim promlouváte do duše, a tak si lze se svými posluchači, potažmo zákazníky, vytvořit velmi důvěrný vztah.

Co byste poradila lidem, kteří s podcastem začínají? Na co si dát na začátku pozor?
Začít. Jakkoliv. Přenést přes srdce drobné nedokonalosti a příliš se nesrovnávat s nejnovějšími díly těch, kteří už pár let natáčejí. Raději zabrousit o pár dílů zpět a poslechnout si, jak začínali. Oni se totiž, stejně jako vy, díl od dílu postupně zlepšují.

Technická řešení, vybavení

S jakými technickými zádrhely jste se na začátku potýkala?
Prioritou byl pro mě zvuk. Podcast se musí dobře poslouchat už od úplného začátku. Přes to nejede vlak. I kdyby byl obsah sebelepší, posluchače to může odradit a pravděpodobně vás bude stát spoustu sil, aby mu dali druhou šanci. Hodně času jsem tedy věnovala zkoumání, jak to udělat, aby mi nikdo nemohl říct, že se to po technické stránce nedá poslouchat.

A na co jste přišla?
Že je to mnohem jednodušší, než se zdá. Stačí si pořídit mikrofon, třeba i obyčejný klopák od značky RODE, zvuk natočit na chytrý telefon a v počítači jej doupravit, nejčastěji hlasitost.

Praktická rada: Dobrou technickou kvalitu dokážete vykouzlit i za celkem provizorních podmínek a je lepší takhle natočit tři čtyři epizody, než se plácnout přes kapsu a zjistit, že to není směr, kterým se chcete vydat.

Je potřeba natáčet ve studiu, nebo si můžu vhodné podmínky vytvořit i doma v obýváku?
Natáčením ve studiu si asi hodně usnadníte práci, ale vhodné podmínky si lze vytvořit téměř kdekoliv. Já třeba natáčím v obýváku, na gauči a ideálně v dopoledních hodinách, kdy je všude kolem největší klid.

Na jakých platformách doporučujete podcast mít?
Základem je rozhodně Apple Music a Spotify. U mě tyto platformy tvoří zhruba 80 procent celkové poslechovosti. No a pak je dobré se poptat svého okolí, kde podcasty rádi poslouchají. Z mého průzkumu je to například Google Podcasts, Overcast nebo Pocket Casts.

Jak na obsah podcastu

Jaká je optimální délka podcastu, aby to lidé ještě „uposlouchali“?
Podle mě nic jako „optimální délka“ neexistuje. I dvacet minut může být ukrutně dlouhých, když bude obsah stát za prd. Já se u svých podcastů řídím pocitem, zdali by mě samotnou bavilo to ještě poslouchat.

Tip: Čím náročnější informace na zpracování obsahuje váš podcast, tím kratší by měl být. Po takové hodince hutného dílu se posluchači můžou cítit vyždímaní, a to není dojem, který chcete, aby si s vámi spojovali.

Podle čeho si vybíráte respondentky? Máte dané nějaké tematické okruhy?
Podle toho, zda přeskočí jiskra. Často to jsou úplné náhody. Někdo o někom vypráví, něco si někde přečtu a v tu chvíli mne láká danou ženu poznat o kousek blíž. Nemám stanovené ani tematické okruhy. Málokterá žena totiž není tvůrčí. V podcastu můžete narazit jak na nejrůznější umělkyně a podnikatelky, tak i ženy, které se hledají ve své síle i křehkosti, nebo se jen nezalekly překážky ve svém životě. Jsem ale velmi pečlivá v tom, aby se jednotlivé profese či témata mezi sebou průběžně střídala. Změna baví mě i mé posluchače.

Jak si připravujete otázky?
Můj proces přípravy má přesně dvě fáze. První, kdy si napíšu všechno, co mne napadá. Druhou, kdy si o ženě něco vyhledávám a chci se jí na některé záležitosti doptat. Každopádně, otázky si už nechystám, jsou to spíš taková hesla, abych na něco podstatného nezapomněla.

Názor z praxe: Příprava je dle mého alfa omega celého rozhovoru. Když druhá strana cítí, že znám jejich background a nestřílím naslepo, daleko rychleji se dostaneme k podstatě věci.

Kolik vám příprava na rozhovor v průměru zabere?
Záleží, jaké téma s sebou daná žena přináší. Pokud je to něco teoretičtějšího, nechci nic podcenit a ráda tomu věnuji i několik hodin. Volnější témata, kdy se bavíme třeba o životě, tolik času nespolknou.

Jak dostat podcast mezi lidi

Jak nejlépe dostat podcast k lidem? Co se vám nejvíc osvědčilo?
Osvědčilo se mi být na takových místech, kde jsou i moji potencionální posluchači, být vytrvalá a tvořit, nehledě na čísla. Přijde mi totiž, že je mnohem lepší se soustředit na to, zda to, co děláte, za něco stojí, vidíte v tom smysl a máte z toho radost. Čísla se k tomu postupně připojí.

Tip: Já jsem začínala tak, že jsem si k podcastu nejprve založila instagramový účet, který jsem plnila ukázkami z rozhovorů. Až po půl roce jsem si pořídila webové stránky. Nejvíc ale podle mě funguje to, když si podcast lidé doporučují jen tak mezi sebou.

Jak dlouho podle vás trvá, než si podcast najde své stabilní publikum?
Na kvalitní a zajímavý obsah je na trhu vždycky místo a naštěstí, vždycky si najde i své posluchače. Důležité je vytrvat a nevzdávat se. V našich podmínkách je to vlastně docela fofr, trh je zatím poměrně malý.

Jak často je podle vás potřeba vydávat novou epizodu?
Mně se osvědčilo vydávat v pravidelném intervalu, jednou za čtrnáct dní. V pravidelném proto, že si u posluchačů vytvoříte návyk se k vám vracet. Jednou za čtrnáct dní proto, že posluchači neposlouchají jen O kousek blíž a já je nechci uhánět.

Dá se podcastem uživit?

Jsem optimistka. Věřím, že dá, ale rozhodně se to nestane lusknutím prstu a nelze spoléhat jen na to, že někomu v podcastu prodáte reklamní prostor. Já bych se tím živila ráda, proto hledám cestičky, kterými bych tomu mohla jít trochu naproti. Mám třeba účet na Patreonu, kde mě mohou posluchači finančně podpořit, pořádám různá setkání a workshopy.

Stříhání podcastů, produkce

Jak dlouho trvá natočení podcastu, který má ve výsledku dvacet minut?
V případě, že chcete být co nejautentičtější a nechcete do toho žádným způsobem zasahovat, může to trvat jen dvacet pět minut. Podcast natočíte, záznam vygenerujete, přihodíte k němu předpřipravený úvod a závěr, a tra dá, můžete jej poslat lidem do ucha.

Kolik času zabere stříhání a postprodukce?
To je velmi individuální záležitost a dokonce záleží i na konkrétním dílu, který se chystáte upravit do finální podoby. Já jsem tomu ze začátku věnovala opravdu spoustu času, než jsem si osvojila různé procesy, a uvolnila se v tom, že nemusím stříhat každé zaškobrtnutí. Pečlivost mi ale zůstala. Je pro mě důležité, aby byly mé ženy s výsledkem spokojené a díl měl příjemnou dynamiku.

Tip: Pokud nemáte se střihem žádnou zkušenost, doporučuji Audacity, freeware, který si snadno stáhnete a nainstalujete do počítače. Je přehledný, umí všechno, co pro začátek potřebujete, a na Youtube najdete spoustu návodů, které vám pomohou se v programu rychle zorientovat.

Jaké postupy nebo procesy se vám osvědčily?
Třeba stříhat v dopoledních hodinách, kdy mám spoustu energie a technicky mi to myslí. Přijít na kloub klávesovým zkratkám, které práci se zvukem dost urychlí, nebo vybírat úryvky a nahazovat doprovodné texty až k večeru. Nikdo mne neruší a já mám v té době kreativní náladu.

Inspirace

Doporučíte nám nějaké inspirativní podcasty pro podnikavé lidi – ženy i muže?
Osobně jsem velká fanynka podcastu Where Should We Begin. Jsou to autentické záznamy párových terapií, kterými provádí slavná terapeutka Esther Perel. Je to velmi intimní, extrémně poučné a párkrát se v něm uslyšíte.

Doporučené čtení: Odvahu tvořit vlastní obsah vám dodá článek Jak se stát hvězdou ve svém oboru od Bohdany Goliášové.

copywriterka a content manažerka pro DOMENA.cz

Napište komentář:

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

two × 2 =