Instagram. Jak ho využít pro podnikání

Oblíbenost Instagramu prudce stoupá a byla by škoda nevyužít toho pro váš byznys. Vyptali jsme se expertky Kateřiny Tygl na trendy, praktická doporučení a příklady zajímavých podnikatelských profilů.

Kateřina Tygl, specialistka na sociální média

 

Co mi může Instagram přinést jako podnikatelce?

Díky Instagramu se dokážete přiblížit svým zákazníkům. Vystihnete náladu a filosofii vaší značky, představíte lidi, kteří za ní stojí, prostě dáte své značce lidskou tvář.

V čem spočívá výhoda Instagramu oproti Facebooku?

Především v tom, že Instagram je na vzestupu. Lidé na něm tráví víc času, uživatelů přibývá a vy si s nimi můžete vytvořit hezký vztah. Zároveň Instagram těží ze zavedené pozice Facebooku, který ho vlastní a sdílí s ním velmi přesná data o uživatelích.

DOBRÉ VĚDĚT: V České republice můžete prostřednictvím Instagramu oslovit až 2,3 milionu lidí.

Pro které obory se Instagram nejvíc hodí?

Hlavně pro takové, které můžete ukázat obrazově, a máte k tomu dostatek podkladů.

A co když provozuji úplně nefotogenický byznys? Třeba poradenství nebo účetnictví.

Ani tehdy nemusíte nad Instagramem mávnout rukou. Zkuste se zamyslet a poohlédnout se po inspiraci jinde. Divili byste se, jaké značky na Instagramu úspěšně “frčí”. Dám vám několik příkladů: dentální hygiena nezní jako skvělé téma pro Instagram a přesto se našla česká dentistka, které se tohle tabu podařilo zbořit. Její profil má přes 28 tisíc sledujících.

Nebo Kaliboxes, značka tamponů, která funguje na bázi měsíčního předplatného. A co dávají na svůj profil? Střídají atraktivní produktové fotografie s podobně barevně laděnými fotkami a citáty související s ženskostí. Mají přes 16 tisíc odběratelů.

Značka Kaliboxes dokáže využít Instagram kreativním způsobem.
Značce Kaliboxes se osvědčilo střídání produktových a ilustračních fotek, které prokládají inspiračními citáty spojenými s produktem – menstruačními tampony.

Když už mám Facebook, potřebuji ještě Instagram?

Obecně bych řekla, že nemusíte sociální sítě dělat jen proto, že je mají ostatní nebo že jsou populární. Spíš se zamyslete nad tím, kde jsou vaši klienti. Nepotřebujete k tomu markeťáka. Zkuste si udělat profil svého zákazníka. Jak vypadá, kolik je mu let, co má rád a kam chodí. Odborně se tomu říká persony.

Instagram prakticky

Jak často bych měla dávat obsah na Instagram?

Obecné poučky nemám moc ráda, protože nejde o to plnit sociální síť bez rozmyslu co tam dají. Příspěvky publikujte tak často, jak často máte zajímavý obsah. Je důležité, aby váš profil byl autentický a pro klienty přínosný či zábavný. Nezapomínejme, že pracujeme s emocemi. Když nemám co říct, tak jak se říká “mlčeti zlato”. Ale pokud máte co říct, nebojte se ani dlouhých textů. Zvlášť když na Instagram dáváte recepty jako třeba Klára Michalová.

Na Instagramu uspějete s praktickými tipy a recepty.
Příznivce si získáte užitečným obsahem. Například recepty a návody.

TIP: Nezapomeňte na to, aby vás přispívání na sociální síť také bavilo. Ono se to v těch příspěvcích stejně promítne.

K čemu jsou vlastně dobré instastories?

Instastories jsou krátké zprávy, které za 24 hodin zmizí. Mají vyhrazený prostor v horní části Instagramového rozhraní a slouží ke komunikaci něčeho aktuálního. Do instastories můžete dávat fotografie a videa, která nemají dokonalou obrazovou kvalitu, takže by vám kazily váš “grid” neboli seskupení čtvercových fotografií na profilu do jakési pěkně vypadající mřížky. Můžete si tak dovolit dát sem videa a fotografie ze zákulisí.

TIP: Instastories se hodí na pozvánky typu “Dnes servírujeme k obědu tradiční svíčkovou od našeho šéfkuchaře. Přijďte si na ni do 14:00 za cenu poledního menu”.

Na instastories se navíc kreativně vyžijete. Do fotky či videa můžete přidat muziku, animovaný GIF, obrázky různého typu, přidat text a už focení nebo natáčení předdefinovaný filtr. Filtry Facebook trochu vykradl sociální síti Snapchat, když ji Markovi Zuckerbergovi zakladatelé Snapchatu nechtěli prodat…

Mám díky instastory větší šanci upoutat potenciální publikum?

Já myslím, že ano. Většina uživatelů je na Instagramu dennodenně a obsah pro instastories dokážete udělat rychle a zábavně. Můžete tak krůček po krůčku, jednotlivými příběhy budovat vztah s klienty. Skvěle dělají instastories hlavně celebrity jako třeba Nikol Štíbrová.

Jak si takovou instastory vytvořím?

Nejjednodušší je to přímo v Instagramu samotném. Vpravo nahoře najdete ikonu foťáku nebo také své kolečko s popisem Your story. Když kliknete na jedno z nich, tak se dostanete do tvorby instastories. Zmáčknutím fotíte, držením natáčíte. Máte tam navíc několik režimů: normal pro klasiku, boomerang pro opakující se scénu na způsob GIFu, superzoom a další. Následně přidáte v horním menu, které se vám zobrazí, nálepky, písmo a jiné vychytávky. Je to jen na vaší kreativitě. Na Youtube najdete spoustu nápadů, které můžete použít. Nejpovedenější instastories si navíc můžete připnout k vašemu profilu i na delší dobu než jen 24 hodin.

TIP: Jestli máte české zákazníky, dávejte příspěvky v češtině. A zvažte používání anglických hashtagů, protože je používají i Češi.

Kolik budu muset měsíčně dávat do reklamy, aby mi Istagram něco přinesl?

Tady je důležité říct si, jestli chci aby mi Instagram prodal zboží za 5 000 korun měsíčně nebo zvedl návštěvnost webu – a kolik jsem ochotna za to zaplatit. Tak se vlastně k částce celkem dobře dostanete. Ale abych byla konkrétnější, myslím, že malým firmám pomůže i pár stovek. Instagram má oproti Facebooku jednu velkou výhodu, a to tu, že lidé si vás dokážou najít pomocí správných hashtagů. Nebo můžete využít influencery.

Kvalitní fotky jsou základ – anebo dobrý nápad

Jakou největší chybu dělají lidé, kteří používají Instagram pro své podnikání?

Mají nekvalitní a nezajímavé fotografie. Dělají Instagram jen proto, že je populární, ale nedají mu kvalitu. Když víme, že je to obrazová sociální síť, která jede na emocích, je jasné, že musíte mít opravdu kvalitní fotky nebo alespoň fotky s nápadem.

Co když mám jen průměrný mobil a nejsem si jistá, že fotky z něj budou dost kvalitní? Jak si ověřím, že ho můžu používat?

Zkuste si vyfotit svůj produkt nebo námět související s vaší službou a porovnejte kvalitu s podobným instagramovým profilem, který je populární. Můžete se mu vyrovnat? Jestli ne, bude to chtít nový telefon nebo použít foťák.

Amazing-places-příklad-atraktivního-instagramového-profilu
Kvalita je klíč. A k tomu dobrý nápad na fotku. Inspirujte se českým profilem Amazingplaces.

Můžu na Instagram postovat fotky i z počítače?

Naštěstí ano, koho by to na mobilu pořád stálo ty nervy 🙂 Existuje několik aplikací jako je Later, Hootsuite, Buffer, Planoly a další.

TIP: Pro publikování na Instagramu můžete použít Facebook. Zvládnete to pomocí Facebook Creator Studia. Důležité je mít správně propojený instagramový a facebookový účet.

Kde se naučíte zmáknout Instagram

Poradíte mi, kde se zdokonalím ve využívání Instagramu pro podnikání?

Nejlevnější varianta je projít oborově podobné účty, které fungují. Ale zase na druhou stranu nevíte, zda opravdu prodávají nebo mají jen hodně lajků. Druhá možnost je obrátit se na profesionály, kteří používání Instagramu školí. Jen si dejte pozor na úroveň kurzu, který hledáte. Pokud si nejste jistí, zeptejte se a popište, co již o Instagramu víte a jak jej momentálně používáte. Dobrý školitel by vás měl navést na správný kurz.

Pokud máte nějaký hodně specifický obor, je někdy lepší investovat do osobní konzultace přesně k vašemu oboru. Možná to bude efektivnější, protože za dvě hodiny dostanete jen to, co potřebujete a nemusíte se o profíka s nikým dělit.

copywriterka a content manažerka pro DOMENA.cz

Napište komentář:

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

six + 7 =