Co nás zaujalo na WebExpo 2017

Pokud vám uteklo letošní WebExpo, nevadí. Přinášíme vám shrnutí nejzajímavějších přednášek. Dočtete se tu o trendech v současném webdesignu, získávání věrných klientů i budoucnosti smart technologií. K dispozici jsou i videozáznamy a prezentace.

Jak zabalit produkt do lákavého příběhu

Graham McDonnell z newyorského studia T Brand připomněl základní vypravěčské zásady, které podle něj většina online obsahu ignoruje. Jenže když nedokážeme uživatele upoutat a vtáhnout do příběhu našeho produktu, ztratíme ho hned na začátku. McDonnell proto doporučuje následující postup: 1. představte hlavní téma/protagonistu (expozice), 2. ukažte na problém (zápletku), 3. odhalte výsledek (rozuzlení). Nejdřív ale vymyslete příběh. Až pak přemýšlejte, jak ho uživatelům odvyprávět. Možností se nabízí bezpočet: od textu přes fotografie, ilustrace po video. Jako povedený příklad uvedl McDonnell animované video španělské loterijní společnosti.

Odpověď známe. Jaká byla otázka?

Designérka Erika Hall ze studia Mule zpochybnila důležitost dat pro design. Sebelepší řešení, které budete obhajovat pouze čísly, nebude tak přesvědčivé, jako když jej opřete o příběh. Lidé jsou odjakživa nastavení na souhlas s něčím, co odpovídá jejich zkušenostem. Proto je důležité, aby navrhované řešení zapadalo do uvažování uživatelů. “Data sama o sobě nemají význam. Povědí vám, co se děje, ale ne PROČ se to děje,” tvrdí Erika Hall. Odpověď podle ní lépe získáme kvalitativními metodami. Klíčová je ovšem otázka, na kterou chceme znát odpověď. Ta musí být konkrétní, praktická a umožnit akci. V závěrečné diskusi Erika Hall poukázala na úskalí přílišné empatie. Může se stát, že se ztotožníte s problémem jednotlivého uživatele do té míry, že vám uteče širší problém, jehož řešení je daleko důležitější.

Chcete věrné zákazníky? Nebuďte moc hrr.

Byznys konzultant Scott Gould není zastáncem rychlých románků. “Jestli chcete opravdu věrné zákazníky, musíte vztah s nimi budovat postupně,” tvrdí. Jen tak dokážete vytvořit smysluplný proces onboardingu. Jeho fáze popsal Gould následovně: 1. Zákazník si všimne vaší značky, 2. Zkoumá bližší informace, 3. Provede akci, tzn. nakoupí. V prvních třech fázích je zákazníkům třeba nabídnout důvody, proč si mají s vaší značkou vůbec něco začínat. Pak nastává čas budovat vztah, který probíhá takto: 4. Ztotožnění (identifikace) se značkou, 5. Propojení (vaše značka se stane pevnou součástí života zákazníka). A jakmile je “ruka v rukávě”, přichází fáze 6. Osobní angažmá, kdy se zákazník stává skalním příznivcem. Varování na závěr: “Pokud vaše značka nemá jasnou identitu, zákazníci se nemají s čím identifikovat,” vzkazuje Gould.

Strategie černé ovce aneb Jak vyniknout

 

Webdesignér Mike Kus ukázal cestu, jak tvořit osobité weby v éře šablonovitých webů na jedno brdo. “Nehledejte svůj styl v návrzích ostatních designérů, vyjděte z příběhu vašeho klienta,” doporučil. Svůj způsob práce shrnul do tří kroků: 1. mluvte s klientem, ptejte se na jeho produkt, poslání, hodnoty a cíle. Vystopujte v nich společnou nit. Na tu navažte v kroku 2. a vydestilujte minipříběh, jednoduchou větu, která shrne podstatu příběhu a navede vás na jednotící téma. Z příběhu vyjděte při skicování. V této fázi je ideální zapojit také copywritera. 3. krokem je charakterizace, nalezení správného tónu komunikace, kterým snadněji oslovíte svou cílovou skupinu.

Klienty berte jako nápadníky – nejděte s každým

Brooklynská designérská dvojka Anton Repponen a Irene Pereyra představila neotřelý přístup k tvůrčí práci. Po letech fungování v agentuře už toho měli dost a rozhodli se věnovat komerční a neplacené tvorbě čas v poměru 6:4. Idealistický přístup se jim osvědčuje, v portfoliu mají jen práce, které jim dávají smysl. O publicitu také nemají nouzi. Fotografiíe newyorských budov, které Anton “přesadil do pouště” zmínilo ve zpravodajství i CNN. Přitom projekt od počátku nesledoval žádný praktický cíl (natož komerční úspěch). Dalším odvážným podnikem je interaktivní dokument o komunitním bydlení. Práci v úplně jiné disciplíně popsala Irene jako “krok ze zóny komfortu do zóny děsu”, ale nelituje. Uspokojení, které jim neplacená tvorba přináší, je pro tuhle dvojici důležitější než Ferrari.

Až stroj promluví jako první…

Tom Goodwin, vizionář z americké agentury Zenith ukázal, kudy by se mohly technologie ubírat v blízké budoucnosti. Podle něj zatím žijeme v digitálním “středověku”. Nacházející dobu post digitální ilustroval jednoduchým příkladem. Na otázku: Kolik času trávíte online? třicátník odpoví “Tak čtyři hodiny,” zatímco teenager opáčí: “Cože?” On totiž na internet “nechodí”, on tam prostě je. A podobně Goodwin vylíčil i budoucnost. Naše uživatelská zkušenost s technologiemi bude hladce provázaná, bez nutnosti aktualizací a restartů softwaru. Budoucí zařízení dokážou samy předvídat naše vzorce chování a potřeby (a reagovat na ně ještě dřív, než si je uvědomíme). Zatím však “modrá obrazovka smrti” v autonomním autě může znamenat skutečnou smrt.

Dělají z nás chytrá zařízení hlupáky?

Designér Avi Itzkovitch, který se specializuje na internet věcí, zpochybnil přínos smart zařízení pro praktický život. Opravdu potřebujete počitadlo vajec v lednici nebo láhev, která vám říká, že se máte napít a kolik? Smart řešení podle Avi Itzkovitche přinášejí přidanou hodnotu. Například digitální klíč od bytu, který můžete nasdílet přátelům. Termostat, který se na základě vašeho uživatelského chování naučí, kdy zapínat topení a na jakou teplotu. Nebo inhalátor, který zároveň sbírá a odesílá data o lokalitách, kde astmatici nejvíc trpí.

V datech máte život věčný – ať chcete nebo ne

S technologickým optimismem kontrastovalo vystoupení, ve kterém Joe Macleod pohovořil na téma smrti a konečnosti. Ústřední otázka zněla: jak smysluplně uzavřít náš příběh vztahu s produktem? Výrobce totiž často nenabízí východisko. V šuplících skladujeme rostoucí sbírky telefonů, které dosloužily, objem dat, která dobrovolně sdílíme, narůstá. “Jenže takový App Store vám neporadí,co dělat, když chcete s aplikací skončit jednou provždy,” tvrdí Podle Macleod. Inspiraci pro zdárný “offboarding” nabízí projekt ClosureExperiences, který Macleod inicioval. Jako příklad aplikace, která myslí i na to, že s uživatelem se můžeme rozloučit i přátelsky, uvedl službu Spotify. Když užívání služby zrušíte, dostanete dáreček na rozloučenou.