Co je to SEO aneb Jak přivést lidi na web

Návštěvnost webu se dávno neodvíjí od mechanického opakování klíčových slov. Na to, jak vyladit web, aby jej našlo co nejvíc lidí, jsme se zeptali Davida Brennera, specialisty na SEO ze společnosti Seznam.

SEO dveře hello nápis

Dokážete vysvětlit pojem SEO v jedné větě?

Zkratka SEO znamená v doslovném překladu “optimalizace pro vyhledávače” (search engine optimization). Mně je ale bližší termín “optimalizace dohledatelnosti”.

Jak vlastně SEO funguje?

Internetové vyhledávače jako Google nebo Seznam hodnotí weby na základě stovek faktorů, podle kterých řadí přirozené výsledky vyhledávání. Tak, aby člověk našel co nejužitečnější odpověď na to, co hledá. Úkolem SEO specialisty je web těmto faktorům přizpůsobit.

Na čem záleží, jestli vás lidé najdou

Které z těch faktorů jsou nejdůležitější?

Velkou roli hraje kvalitní a dobře strukturovaný obsah. Ten by měl vycházet z analýzy klíčových slov. Hodně záleží také na sémantice zdrojového kódu stránek. Je potřeba pamatovat na smysluplný titulek a meta popisek stránky, členění textu nadpisy adekvátních úrovní (H1, H2, H3), názvy a alt atributy obrázků apod. Kromě kvality a relevance obsahu záleží na autoritě webové stránky na internetu, její uživatelské použitelnosti a technickém provedení.

Vezměme to popořadě. Mám tomu rozumět tak, že analýza klíčových slov je nezbytná i pro malý web?

Analýza klíčových slov, alespoň v nějaké minimalistické podobě, se hodí pro každý web. I když svému oboru rozumíte sebelépe, lidé mohou témata, o kterých píšete, formulovat úplně jinak, než čekáte. Takže ve výsledku bude dohledatelnější váš konkurent, který píše jejich jazykem.

Můžete uvést nějaký příklad?

Když máme tu zimní sezonu, jsou hezkým příkladem boty na běžky. Lidé je mohou hledat jako boty na běžky, běžecké boty, běžkařské boty, či dokonce boty na běžecké lyžování. V e-shopu přitom může to, jak produkt pojmenujete, znamenat velké rozdíly v návštěvnosti, potažmo tržbách.

Jak si jako laik ohlídám správné kódování stránek?

Některé nedostatky zjistíte pomocí Google Search Console (Google Webmaster tools) v sekci “vylepšení kódu HTML”. Zda jsou na stránce vyplněné klíčové elementy, ukáže například rozšíření do Google Chrome SEO Meta in 1 Click. Z placených nástrojů bych doporučil nástroj Content King, který sleduje nedostatky kódu z pohledu SEO průběžně, a radí, jak je opravit.

Proč tolik záleží na optimalizaci obrázků?

Záleží na něm zejména kvůli obrázkovému vyhledávání. Podle všeho zatím ani Google nemá kapacity na to vyhodnocovat, co je na obrázcích zobrazeno. Informace o tom proto bere zejména z názvů obrázků (např. automaticka-pracka.jpg), z jejich alt atributů a okolního textu. Například popisků.

Co to znamená, když mají nějaké stránky autoritu?

Autorita stránky se odvíjí od toho, jak silná je její pozice na internetu, jak je z pohledu vyhledávačů významná. Nejvýznamnějšími signály jsou z tohoto pohledu počet, kvalita a relevance zpětných odkazů z jiných webů. Poslední dobou se také hodně hovoří o signálech ze sociálních sítí, tedy, jak moc vás lidé “lajkují” na Facebooku, jak moc na vás odkazují z Twitteru, Instagramu, YouTube nebo Pinterestu.

Jak vyladit web pro SEO

Co by měly splňovat stránky, které jsou správně vyladěné pro vyhledávání?

Hlavním předpokladem je to, aby byl web indexovatelný.

Můžete blíž vysvětlit, co to znamená?

Aby vyhledávače mohly obsah vašeho webu nabízet ve výsledcích vyhledávání, musí ho nejdřív stáhnout do své databáze, která se nazývá index. K tomu jim slouží tzv. crawleři, tedy roboti, kteří se po webových stránkách pohybují prostřednictvím hypertextových odkazů. Stránka webu je tedy indexovatelná, když se na něj robot je schopen dostat a umí přečíst a stáhnout  jeho obsah.

Takže každá stránka by měla mít vlastní URL?

Ano, to je jeden ze základních předpokladů. Každý obsah, který chcete, aby se výsledcích vyhledávání měl možnost objevit musí být na vlastní URL. Tím druhým předpokladem je, že na ni vede alespoň jeden zpětný odkaz. Pokud na stránku nevede žádný odkaz, její indexaci v podstatě znemožňujete. Základem je vytvoření souboru sitemap.xml, což je speciálně formátovaný seznam podstránek vašeho webu určený přímo pro crawlery.

Kdo se o tohle při vytváření webových stránek stará?

Měli by se o to starat vývojáři, ale často to dopadá tak, že tyto věci řeší až SEO specialista. Některé firmy mají vlastní SEO specialisty, kteří průběh nasazování webu z tohoto pohledu kontrolují.

Přispívá k lepší dohledatelnosti také dobré zabezpečení webu?

Ano. Je potřeba, aby byl web dobře řešený i po technické stránce. Musí být rychlý a běžet na zabezpečeném protokolu HTTPS. Důležité je i přizpůsobení webu pro zobrazování na mobilech a tabletech.

SEO prakticky

V jaké fázi přípravy webových stránek bych měla začít myslet na SEO?

Ideálně na samém začátku. Když se rozhodujete, jakou technologii pro tvorbu webu zvolíte, a promýšlíte strukturu obsahu. Obojí hraje obrovskou roli a později už se s tím hýbe jen velmi těžko.

Na koho se při vymýšlení struktury můžu obrátit?

Za mě jsou to hlavně SEO a UX specialisté, kteří při návrhu zohlední jak dohledatelnost, tak uživatelskou použitelnost.

Má cenu si v této fázi nechat připravit i analýzu klíčových slov?

Ano, struktura by měla minimálně u rozsáhlejších webů z analýzy klíčových slov vycházet.

A co když potřebuji optimalizovat web, který už nějakou dobu běží? Co pro mě může v takovém případě udělat odborník na SEO?

Může zpracovat SEO audit. Tedy zjistit chyby a slabiny stránek z pohledu SEO. Součástí auditu by ideálně měl být i seznam kroků, podle kterého může vývojář a copywriter nedostatky napravit.

Po jaké době se výsledky optimalizace projeví?

Dříve byla u SEO konzultantů populární hláška, že: “SEO je běh na dlouhou trať”. Stále je to do jisté míry pravda, ale na první výsledky práce určitě není třeba čekat půl roku, jako v minulosti. Vyhledávače dnes na změny reagují relativně rychle a první příznivé dopady se mohou projevit už v řádu týdnů.

Jak tohle zjistím? Pomocí Google Analytics?

Ano, pomohou například Google Analytics, ze kterých zjistíte, jak se úpravy projevily na návštěvnosti z vyhledávačů. Jsou ale i další nástroje, které mohou pomoci.

Jaké další nástroje pro vyhodnocování optimalizace stránek můžete doporučit?

Kromě nástrojů od Google je i mnoho dalších, které mohou s optimalizací pro vyhledávače pomoci. Zmínil bych zejména Marketing Miner, Collabim, Ahrefs nebo Majestic. Některé z těchto nástrojů jsou v omezené formě nebo na vyzkoušení zdarma. K dispozici je také řada užitečných rozšíření do prohlížečů, jako je například MozBar nebo SEO Quake.

Jaké zdroje online byste doporučil?

Z anglických určitě Moz.com, Searchengineland.com a Google blog pro webmastery. Co se týče českých zdrojů, doporučuji sledovat zejména twitterové účty SEO specialistů a agentur. Neocenitelným zdrojem informací je také Facebooková skupina Seologer: veřejná diskuse o SEO.

A nějaké kurzy, kde se můžu základy SEO naučit?

Pro úplné základy by mělo stačit samostudium online. Přínosné jsou kurzy od zkušených SEO specialistů jako jsou Pavel Ungr, Marek Prokop nebo Zdeněk Dvořák.

 

Photo via Unsplash

copywriterka a content manažerka pro DOMENA.cz

Napište komentář:

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

17 − seventeen =