Experti na tvorbu webu. S čím vám pomůžou a kde je najdete

Máte skvělý nápad na webovou aplikaci, ale neumíte si ji sami vyrobit? Webové stránky na míru nejsou vždy hračka a jejich přípravu je třeba dobře promyslet. Poradíme vám, jaké profesionály byste měli oslovit a kde je hledat.

kteří odborníci se podílejí na tvorbě webu a jak jejich práce na sebe navazuje

Než se do přípravy webu pustíte, je dobré si ujasnit, co od něj očekáváte a jak velkou investici jste ochotni do tvorby stránek vložit. Pokud vám stačí jednoduchá webová prezentace bez pokročilých funkcí, zvolte webovou Vizitku a stránky vás nebudou stát téměř nic. Čekáte-li ale od webu víc, obraťte se na dodavatele – webové agentury nebo freelancery.

Kteří to jsou?

Pojďme se seznámit s profesemi, které vám s webem pomůžou. Popíšeme si jejich role při tvorbě webových aplikací a návaznost jejich prací.

UX designér/ka

Neboli User Experience Designer se stará o to, aby se uživatelům web dobře používal a měli ho rádi. Navrhuje obrazovky ve formě prototypů a testuje jejich použitelnost s cílovou skupinou uživatelů. Je zároveň analytikem, při své práci se řídí daty a snaží se věci zlepšovat.

UX skica prototypu webové aplikace

Jeho práci oceníte zejména na začátku projektu, kdy vám pomůže navrhnout aplikaci tak, aby byla pro vaše zákazníky srozumitelná. Máte-li pocit, že by váš stávající web mohl fungovat lépe, doporučujeme konzultovat úpravy právě s UX designérem. Výstupem jeho práce je architektura webu, často ve formě prototypu (tzv. wireframu), který slouží jako podklad webdesignérovi.

Tip: UX design není jen o webu nebo online aplikacích. Práci UX designéra ocení také kamenné obchody, úřady a instituce, které si tyto odborníky najímají pro zlepšení zákaznické zkušenosti na místě.

Copywriter/ka

Píše texty na web, reklamní sdělení, newslettery, články. Doplňuje práci UX designéra a dává navrženým prototypům “hlas”, kterým promlouvají k uživatelům. Texty se pak při uživatelském testování ladí stejně jako použitelnost aplikace. Pro dokonalý výsledek je tedy vhodná jejich vzájemná spolupráce už při tvorbě. Copywriter pomůže nastavit vaší značce takový styl komunikace, který je ideální pro oslovení cílové skupiny zákazníků.

Webdesignér/ka

Třešničkou na dortu je, když vaše aplikace dostane tu správnou vizuální formu. O tu se postará právě webdesignér (někdy také grafik). Líbivé barvy, rozložení prvků na stránce, ilustrace nebo třeba animace udávají celkový styl webu a to, jaké pocity budou mít při brouzdání jeho uživatelé.

design_obrazovek

Tip: Design vzbuzuje emoce. Pokud váš web dokáží poznat zákazníci i z dálky pouhým pohledem na monitor, znamená to, že má vaše značka silný grafický styl. Inspirovat se můžete současnými designovými trendy.

Programátor/ka / vývojář / správce

Máte otestovaný návrh designu? Na řadu přichází samotná implementace. Na tu budete potřebovat vývojáře, který grafický návrh rozpohybuje a pomůže vám aplikaci nasadit na vaši doménu.

Webové agentury

Můžete si také najmout specializovanou agenturu, která zaštítí veškeré práce, související s tvorbou webu a často pomůže i s navazujícími činnostmi, jako je například marketingová komunikace. Agentury mají zaběhnutý proces tvorby webů a vědí co a jak. Nevýhodou pak může být obtížná změna dodavatele, pokud se pro ni v budoucnu rozhodnete, obzvláště běží-li aplikace na vlastních systémech agentury.

programování webové aplikace

Je třeba myslet na to, že stránky nejsou jednorázovou záležitostí, ale je třeba je udržovat v kondici, aktualizovat obsah, vylepšovat uživatelskou zkušenost. U aplikací také často s provozem zjistíte, že některé věci se mohly udělat jinak, lépe a bude třeba je opravit. Domluvte se proto s dodavatelem webu, zda jej po zprovoznění bude i udržovat (často se podepisuje tzv. servisní smlouva) nebo zda si na pozdější úpravy máte sehnat někoho dalšího. Pak je nutné, aby byl web vyroben za použití takových technologií, na které je možné snadno navázat.

Tip: Vyvíjíte-li složitější aplikaci, zkuste hledat dodavatele, který uplatňuje tzv. agilní přístup. Jedná se o nejrychlejší způsob, jak ověřit myšlenku a nepropálit zbytečně moc peněz. Výstupy budete dostávat postupně (například každých 14 dnů), seřazené podle prioritnosti, aby každý postupný krok (iterace) přinesl uživatelům nějaký prospěch. Získáte tak lepší přehled o postupu prací a zároveň se můžete flexibilně rozhodovat, jakým směrem se vydat dál. Nečekejte ale, že vám bude dodavatel schopen v takovém případě nacenit celé dílo dopředu.

Aplikace je na světě – a co dál?

Práce na webu nikdy nekončí. Vaše prodejní ambice a touha, aby se o vašem webu lidé dozvěděli, budou vyžadovat další úsilí. Pomohou vám specialisté na marketing. Marketingových profesí je celá řada, PPC specialista se zaměřuje na reklamy v internetových vyhledávačích, PR specialista pomůže budovat vztahy s vaší cílovou skupinou prostřednictvím médií nebo různých partnerství. Na marketingové agentury můžete delegovat i celou komunikaci na sociálních sítích. I zde se vyplatí znovu zapojit copywritera, který vám nastaví tón komunikace.

Jak být na internetu lépe dohledatelný vám poradí SEO specialista. Často jde o správné používání klíčových slov a technické nastavení webu.

Jak poznat kvalitu?

Ať už navážete spolupráci s jednotlivci nebo agenturou, vždy se předem snažte zjistit maximum informací o jejich postupech a referencích. Je velmi těžké rozlišit, zda vám dodavatel předkládá kvalitní řešení či nikoli. Dobrou známkou je, když se s vámi bude chtít setkat osobně a bude vám klást spoustu otázek, abyste vzájemně sladili představy o budoucím webu. Nenechte se zmást, pokud vám bude dodavatel nabízet nízkou cenu za hodinu své práce. Jednomu dodavateli může stejná věc trvat hodinu, jinému třeba dvacet.

Kde hledat odborníky?

Nejlepší je samozřejmě osobní doporučení od někoho, komu důvěřujete. Pokud se vám tipů na dodavatele nedostává, můžete vyzkoušet osvědčené online databáze:

Na volné noze – katalog podnikatelů nejrůznějších profesí s uvedenou dostupností a referencemi.

Profinaut – mobilní aplikace s databází profesionálů, kteří vám jsou k dispozici pro konzultace nebo spolupráci.

 

Photo by rawpixel on Unsplash

Projektová manažerka

1 komentářů On Experti na tvorbu webu. S čím vám pomůžou a kde je najdete

  • Zajímavý souhrn všech aspektů tvorby webu. Musím souhlasit že web netvoří vždy jen jeden člověk. Snažíme se o dobře odvedenou práci i když s klienty je to občas složité 😀 Je to občas boj.

Napište komentář:

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

fourteen + four =